Waarom crossen zo goed is voor een hardloper!

Crossen is leuk!
Tijdens een cross loop je in een prachtige omgeving over verschillende ondergronden, zoals bos, heuvels, veld en strand. Het belangrijkste is dat je niet vergeet te genieten. Lopen in de natuur is heerlijk!

Crossen biedt (fysieke) voordelen!
Goede basis
Een crossloop is ideaal om te werken aan je uithoudingsvermogen, kracht en paslengte. Het crossseizoen (herfst en winter) is bij uitstek de periode dat je aan een sterke basis voor het voorjaar kunt werken.

Andere en sterkere spieren
Bij het crossen gebruik je spieren die je op de weg niet zo snel aanspreekt. Het versterkt je heupspieren, waarmee je je pas kunt vergroten en je loopvermogen kunt verbeteren. Ook worden je benen en enkels sterker, doordat je hard moet werken op een zachtere ondergrond. Door de oneffen ondergrond train je je gevoel voor balans en stabiliteit.

Minder last van blessures
Door het crossen heb je minder snel last van blessures. Je lichaam heeft veel minder te lijden als je op moeilijke, maar zachte ondergrond loopt. De bodem is meer ‘vergevingsgezind’ en staat je toe vaker te lopen, met minder kans op blessures als shin splints, stressfracturen en problemen in de lage rug.

Voor iedereen
Of je nu jong, oud, snel of langzaam bent: iedereen kan crossen. Toplopers gebruiken het om belastbaarder te worden, maar voor iedereen geldt dat het een goede en vooral leuke afwisseling is op je andere trainingen. Even een andere prikkel!

Doe mee en ervaar het crossen! Klik hier en schrijf je in.

No Replies to "Waarom crossen zo goed is voor een hardloper!"